Aquarel
Uiteindelijk en ook door toedoen van mijn opleiding koos ik voor aquarel. Een vak op zich. Door heel mijn zoekproces ontdekte ik dat aquarel de bakermat is van de schilderkunst. Maar vooraleer je gaat schilderen zijn er nog een paar dingen vooraf waar je rekening mee moet houden...
Schetsboeken
De bijbel voor elke kunstenaar, het is een bron aan informatie. Elke vakantie heb ik mijn schetsboek bij, ik bestudeer wat ik leuk vind, ga er bij zitten en neem de tijd om vorm en kleur teonderzoeken. Thuis is deze informatie nuttig om hier verder mee aan de slag te gaan in mijn atelier, tijdens de aquarellessen en aquarelworkshops.
Compositie
Hoe te beginnen op een wit blad, positieve en negatieve vormen, formaten bepalen, focusbepaling, waar welke kleuren en vormen. Als schilder moet je natuurlijk op de eerste plaats waarden kunnen inschatten. Dit is het hele verhaal van licht/middentoon/donker.
Tekenen
De vraag of je moet kunnen tekenen om te aquarelleren wordt mij vaak gesteld...mijn vraag is dan : wat is kunnen tekenen?
Analytisch tekenen
Is een onderzoeksproces, met onder andere perspectief. Hiervoor dien je een aantal regels te volgen: de wetten van perspectief. Als je hiervoor traint, zal je dit zeker lukken na bepaalde tijd. Je moet hiervoor de tijd nemen om het te leren, te herhalen, te kijken, verhoudingen meten en inschatten, opnieuw en opnieuw,...
Intuïtief tekenen
Is wat je ziet en niet wat je denkt te zien, oog-handcoördinatie. Een voorbeeld: je weet dat er op een tafel veel kan liggen maar je ziet dit als tekenaar anders; dus als je gelooft wat je ziet, zal de tekening er heel anders uit zien.
De vraag blijft, moet ik kunnen tekenen, en mijn vraag blijft wat is kunnen tekenen? De laatste manier van tekenen kan iedereen, dat weet ik zeker...
JE MOET ALLEEN GELOVEN WAT JE ZIET EN NIET WAT JE DENKT TE ZIEN!
Ik blijf erbij dat training van heel groot belang is en dan bedoel ik echt alle dagen met dit vak bezig zijn, al is het maar in je omgeving, onderzoekend zien en niet kijken. Ik vind het belangrijk om andere meesters, die het ons hebben voor gedaan, te bekijken; grote bewondering heb ik voor de werken van RUBENS, RIK WOUTERS, KATE KOLWITZ, RODIN, TURNER.
Als tekenaar krijg je een eigen handschrift, uit je lijnen blijkt hoe je omgaat met je materiaal. Niemand heeft hetzelfde handschrift, dus als tekenaar of schilder heb je dat ook niet. Dat is uniek en een hele geruststelling.
Palet: Daniel Smith
Hiervan ben ik ambassadeur voor België
Website Daniel Smith
De tekening : doe ik één lijnvoering, deze is bedoeld als ondersteuning van de aquarel. Tonale waarden grijs ik in.